mandag den 4. maj 2015

Introduktion til feltstudie

Vi har her på modul 2 skulle på feltstudie og lave en antropologisk undersøgelse. Vores lokation var Arden skole og vi snakkede med Birgitte Christiansen over telefonen. Sammen med hende fik vi planlagt opstarten på forløbet samt hvilken klasse vi skulle samarbejde med. Vi fik tildelt 2.A fra Arden skole. Her vil vi kort fortælle om dagenes forløb.

Tirsdag:
Vi mødte på skolen kl. 10 hvor vi efterfølgende blev vist hen til 2.a’s klasseværelse. De var der ikke og vi ledte derfor efter dem rundt på skolen sammen med en fra kontoret. Vi fandt dem i natur/teknik lokalet hvor de var fuldt optaget af en kalv med to ansigter. Vi mødte dem lidt efter lidt da nogle af børnene var udenfor og kom løbende ind i lokalet. Derefter gik vi med dem udenfor hvor vi prøvede at skabe en impuls for børnene. Vi havde endnu ikke officielt introduceret os på klassen og vi valgte derfor at starte en omgang ståtrold (krammetrold) hvor vi startede med at være fangere. Alle børnene ville være med og alle var meget engageret i at lege med os. Efterfølgende fik vi så muligheden for at introducere os og vores projekt på klassen. Derefter fik vi lov til at sidde inde i timen med dem, gå på biblioteket med dem og spise madpakker sammen med dem før vi skulle i gang med vores kvalitative interview. Så fordi vi de første par timer startede med at skabe relationer til børnene frem for at gå i gang direkte, lettede det processen og gjorde det nemmere for os at gøre dem interesseret i vores projekt. Resten af dagen gik med kvalitativt interview.


Onsdag:
Efter aftale med Malene, som er pædagog på klassen, skulle vi have børnene fra kl. 14, når de kom i SFO. Vi mødte kl. 12, for at se vores videoer og forberede os til resten af dagen. Vi sad ved et gruppebord og arbejdede. Det vækkede lidt interesse i hvorfor vi sad der. Nogle af pigerne fra om tirsdagen kom hen og spurgte om vi skulle være sammen igen i dag. De blev glade, da vi svarede ja til det. Kl. 14 mødte vi børnene foran deres klasse og fandt ud af hvem der skulle i SFO og hvem der skulle hjem. Der var nogle børn, som skulle hjem, så vi lånte to nye piger til at tegne med os. Vi sad i “værkstedet” og tegnede og snakkede. Vi blev kort afbrudt af at der var frugt, men de kom hurtigt tilbage. De fik tegnede en masse. De tog hjem som de blev hentet, og gruppen af børn blev mindre og mindre. Vi skulle også have nogle billeder af skolen, så vi sendte børnene rundt med vores telefoner for at tage billeder. De skulle tage billeder af deres yndlingssteder på skolen. Der blev taget billeder af et pudehjørne, legepladsen, idrætshallen, en masse dyr, (som var et billede på skolen,), et maleri og køkkenet i SFO’en. Efter det var dagen slut.

Torsdag:
Vi mødte kl 10 på skolen og efter aftale med klassens pædagog, fik vi lov at tage de 12 børn, vi havde haft de to første dage, med ud. Det var ikke alle 12 der var i skole så derfor valgte vi at tage en pige med, som også havde tegnet med os i SFO’en dage før.
Vi havde i gruppen aftalt at vi ville tegne den første time med børnene, da vi ikke havde særlig mange tegninger til Afrika. Derefter skulle børnene tegne dem selv, til den danske bog.
Da der var blevet tegnet en passende mængde tegninger, gik børnene ud til pause. Da de kom ind igen blev de delt op i tre grupper, en til Kina en til Afrika og en til Danmark. Vi satte os i hver vores gruppe og udvalgte tegninger med børnene og fik skrevet historien med dem, med dere egne ord. Da skrivningen var færdig, vendte børnene tilbage til deres klasseværelse og vi fik snakket om hvordan dagen og historien var forløbet.
Til slut kom børnene og hentede os, sagde de gerne ville have os med op i klassen lige hurtigt. Da vi kom op til klassen, sad alle børnene musestille på deres borde og ventet på os. Så fik vi sagt farvel og tak til dem og efterfølgende fik vi jordens største farvel krammer af alle børnene i klassen.



Skrevet af Camilla, Pernille og Anders.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar