Vi har i vores studie hurtigt berørt emnet inklusion, og vi vil fortælle vores forståelse af inklusion ud fra teori.
Hvad betyder Inklusion?"Inklusion handler om, at alle børn, uanset evner, baggrund og forudsætninger, har en oplevelse af, at de kan bidrage til og tilhører det faglige og sociale fællesskab i dagplejen, vuggestuen og børnehaven" - bog; Clausen, bo og Sørensen, Karen Inklusion når det lykkes, Dafolo, 1. udgave, 3. oplag, 2012
Efter vores mening skal man kunne “rumme” alle børn dvs., at vi skal kunne gøre plads til deres forskelligeheder. Børnene skal selv føle, at de er en del af fællesskabet.Inklusion vs “special klasse"
Inklusion vs eksklusion
Rasmus Alenkjær -
film: Inklusion - en definition
Kvantitativ (96%) - dva at 96% af alle børn er indskrevet i en institution
kvalitativ
(oplevelse) - Det er børnenes oplevelse
Fuld inklusion (Alle i fællesskab) - Alle børn er en del fællesskabet
Ansvarlig inklusion (Nogle har ikke glæde
i det almene) - nogle børn ville være bedre tjent med et andet tilbud
Nogen (Dem vi ikke helt kan
håndtere) - Dem der måske ikke er ressourcer til i det almene
Alle (Alle er specielle -
alle har brug for social og faglig fællesskab) - Alle har brug for fællesskab
Vores forståelse af inklusion er, at alle skal være en del af fællesskabet, og at de skal være inkluderet. Det er ikke nok, at børnene er der, de skal også føle, at de faktisk er en del af fællesskabet. Alle har noget at byde ind med til fællesskabet. Alle skal blive set og hørt.
Anders, Camilla, Elisabeth & Pernille
Ingen kommentarer:
Send en kommentar