I dette indlæg introducere vi vores fokuspunkter i undersøgelsen samt den process der har fundet sted i løbet af feltarbejdet.
Fokus i undersøgelsen:
- Vi har haft fokus på hvordan børn ser deres eget kulturliv.
- Om de tror at der er forskel på Danmark og andre kulturer og hvad de tror forskellene er.
- Hvordan de udtrykker deres fortællinger.
Overvejelser om undersøgelsesmetode:
Hvordan vil vi undersøge feltet?
Vi vil være deltagende, observerende, og skabe rammer for en god dialog som målgruppen gerne selv skulle kunne fortsætte mellem hinanden.
Hvordan vil vi tage ansvaret for undersøgelsen?
Det var os, der stillede rammer op. Vi fortalte dem, at de skulle være med at lave en bog, og derfor skulle der tegnes og tages billeder. De brugte deres fantasi, når de tegnede, men det var stadig indenfor rammerne som vi havde stillet op.
Hvordan positionere vi os i forhold til den målgruppe vi skal samarbejde med?
Vores positionering var hovedsageligt kultur med børn. Da det var os, der skabte rammerne og inspirationen til vores fælles proces og produktion. Vi møder børnene og ser dem som eksperter i deres egen kultur. Vi ser dem også som eksperter i andre kulturer og vil have deres syn på Afrika og Kina. De inddrager os i dialogen ved at stille os de spørgsmål som vi har stillet dem og lige pludselig tager de styringen af interviewet.
Hvordan skaber vi rammer for samarbejdet?
Vi tog udvalgte børn ud af klassen. Deres klasselærer valgte grupperne. Vi valgte at arbejde med lidt større grupper på ca. 6 børn. Vi valgte rum som børnene kendte til. Rummet hvor vi befandt os første dag var et kendt sted for børnene som hed “værkstedet”. Da vi på 3. dagen udarbejdede produktet (bogen) sad vi inde i SFOens stue.
Hvordan skaber vi en dialog med målgruppen så vi får hørt deres “stemme”?
Det gjorde vi ved vores kvalitative interview. Derefter fik vi dem til at udtrykke sig gennem tegninger og til sidst skulle de selv komme med deres fortællinger (opdigtede) og tage billeder af det de mente var relevant for deres eget skoleliv.
Hvordan dokumentere vi vores arbejdsprocess?
Gennem video og et produkt i form af en bog udarbejdet sammen med målgruppen.
Hvad for noget udstyr får vi brug for for at kunne dokumentere vores proces?
Computer, iPad, tablet, telefoner, papir, tegneredskaber og skriveredskaber.Skrevet af Pernille, Camilla og Anders
Ingen kommentarer:
Send en kommentar